سوئیس یکی از زیباترین کشورهای جهان است که علاوه بر زیبایی و طبیعت بکر، بهترین نان‌‌های دنیا از جمله نان زاپف را نیز دارد. سوئیس کارآمدترین و بهترین کشور در زمینه‌ی تولید انواع شکلات با برندهای معتبر دنیا، مواد غذایی، نظم و ترتیب، ساعت و حمل و نقل در سراسر جهان است.

به‌طور کلی، سوئیس کشوری است که هر کسی آرزوی زندگی کردن یا یک بار مسافرت به آن‌جا را دارد. فرهنگ غذایی سوئیسی‌ها ترکیبی از فرهنگ سایر ملل‌های اروپایی است. سوئیس، بهترین نان‌های دنیا را تولید می‌کند و صنعت تولید نان در این کشور یکی از راه‌های درآمد‌زایی برای عده‌ی زیادی می‌باشد.

علاوه بر کشور سوئیس، فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها نیز نان‌های بسیار دل‌چسب و خوشمزه‌ای را تهیه می‌کنند، منتها در بین این کشورها، سوئیس به نان‌هایش معروف شده است. در این کشور انواع مختلفی از نان‌ها تهیه و تولید می‌شوند، اما معروف‌ترین و بهترین آن‌ها نانی به نام زاپف (zapf) است. که در ادامه با ترکیبات و دستور پخت آن آشنا می‌شوید.

نان زاپف (zapf)

زاپف نوعی نان است که علاوه بر سوئیس در سایر کشورهای اروپایی مانند اتریش و آلمان نیز پخته می‌شود، اما سوئیسی‌ها این نان را با دستور پخت بهتری تهیه می‌کنند. شکل ظاهری این نان شبیه موی بافته شده است، به همین علت به آن زاپف به معنی بافته یا گیس باف می‌گویند.

اگر سفری به کشور جذاب و دیدنی سوئیس به‌ ویژه شهر زوریخ داشته باشید، نان فروشی‌‌های آن‌جا توجه شما را به خود جلب می‌کنند. وارد هر کدام از این فروشگاه‌های نان که بشوید، نان‌های متنوع، خوشمزه‌ و خوش‌طعمی را پیدا می‌کنید که به راحتی نمی‌توان از خریدن و خوردن آن‌ها صرف نظر کنید، اما در میان این طیف گسترده از نان‌ها، نان زاپف چیز دیگری است. زاپف، یک نان سنتی است که به‌طور معمول طبق آداب و رسوم سوئیسی‌ها در روز یکشنبه به عنوان صبحانه سرو می‌شود.

این نان بسیار دل‌چسب، از آرد سفید، کره، تخم‌مرغ، شیر و مخمر تهیه می‌شود. به دلیل اینکه در ترکیبات آن از شیر و کره استفاده می‌شود، بافتی نرم و دوست داشتنی دارد. همان‌طور که گفتیم خمیر آن پس از عمل آمدن بافته می‌شود و روی آن را زرده تخم‌مرغ می‌زنند تا روی نان طلایی و خوش رنگ شود.

دستور پخت نان زاپف

  • مواد لازم برای تهیه خمیر نان زاپف عبارتند از:
  • پانصد گرم آرد سفید (آرد همه منظوره یا همه کاره)
  • سه چهارم قاشق غذاخوری نمک
  • هشت گرم مخمر خشک فعال (پودر خمیر مایه)
  • یک قاشق چای‌خوری شکر
  • شصت گرم کره ذوب شده
  • سی‌صد میلی‌لیتر شیر ولرم
  • یک عدد زرده تخم مرغ به همراه یک قاشق شیر یا آب برای روی خمیر
    نان زاپف سوئیسی

    طرز تهیه نان زاپف سوئیسی

دستورالعمل پخت نان زاپف:

  1. کره را در قابلمه‌ی کوچکی با حرارت ملایم ذوب کنید، سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و شیر سرد را به آرامی درون آن بریزید و با کره‌ی ذوب شده مخلوط کنید تا ولرم شود.
  2. در ظرف دیگری پودر خمیرمایه و شکر را مخلوط کرده و مقداری شیر ولرم را به آن‌ها اضافه کنید. بگذارید مخلوط بین ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند و روی آن حباب‌های ریزی ایجاد شود. (این حباب‌ها نشانه‌ی این است که خمیرمایه‌ی شما به عمل آمده است.)
  3. در یک کاسه بزرگ آرد و نمک را با هم مخلوط کنید، سپس به آرامی مواد آماده شده دیگر را به این مخلوط اضافه نمایید. به خوبی خمیر را ورز دهید تا جایی که دیگر به دست نچسبد. اگر خمیر هنگام ورز دادن به دست‌ها می‌چسبد باید دست‌های خود را با آب بشویید و مقدار کمی آرد به خمیر اضافه کنید و مجددا خمیر را ورز دهید. (از اضافه کردن آرد زیاد خودداری کنید زیرا خمیر سفت می‌شود.)
  4. پس از اینکه خمیر به خوبی ورز داده شد، روی آن را مقدار اندکی آرد بپاشید و آن را با حوله یا پارچه تمیزی بپوشانید و در جای گرمی به مدت یک تا یک و نیم ساعت قرار دهید. حجم خمیر در این فاصله زمانی باید دو برابر شود.
  5. در مرحله بعد خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و آن‌ها را به صورت نوار بلندی روی سطح میز کار بغلتانید.
  6. سپس این دو رشته را به صورت موی بافته شده به هم ببافید. بعد از بافت خمیرها به هم آن را در سینی فر قرار داده و روی آن را با برس مخصوص مقداری مخلوط زرده تخم‌مرغ و شیر بمالید. این کار باعث می‌شود تا روی نان به خوبی طلایی و برشته شود. این خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه کنار بگذارید.
  7. قبل از اینکه خمیر نان را داخل فر قرار دهید، ابتدا فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه گرم کنید. (با انواع فر مستر پلاس آشنا شوید)
  8. در مرحله‌ی آخر خمیر را به مدت ۳۵ دقیقه در همان درجه‌ای که فر را گرم کرده‌اید، داخل فر قرار دهید. بعد از این مدت زمان بوی نان مطبوع و دلنشینی فضای خانه‌ی شما را پر می‌کند.

نان زاپف را می‌توانید برای صبحانه در کنار اعضای خانواده یا یک عصرانه‌ی دلچسب برای مهمان‌های ویژه خود با انواع پنیر، خامه، مربا، کره، عسل، سوسیس، کالباس، مرغ، انواع کوکو و کتلت سرو کنید. همچنین، این نان را می‌توانید به عنوان یک میان وعده سالم و مغذی برای فرزندان در مدرسه یا محل کار خود، با انواع مختلف قهوه نوش جان کنید.

اگر علاقه‌مند به این‌گونه دستور پخت‌های ساده و خوشمزه هستید، پیشنهاد می‌کنیم دستور پخت پودینگ سوئیسی را نیز بخوانید.